Monday 22 September 2014

Pengalaman Menghadapi Kerenah Pelanggan

Teks: Huzaimah Basar
Gambar: Koleksi Peribadi




Assalamualaikum,

Setiap pelanggan mempunyai kerenah yang pelbagai dan perlu diberi layanan yang baik. Komunikasi terhadap pelanggan dan usahawan sangat penting dalam membina kepercayaan pelanggan terhadap perkhidmatan yang di tawarkan. Pilihan perkataan serta bahasa yang sopan akan memberi kegembiraan kepada pelanggan kerana mereka dilayan dengan baik. Kebiasaan medium yang digunakan untuk berkomunikasi adalah SMS, message peribadi di media sosial seperti Facebook, Waatsup, email, Instagram dan sebagainya.

Kita perlu menjawab dengan pantas setiap pertanyaan yang diajukan oleh pelanggan. Semakin cepat pertanyaan dibalas dengan jawapan yang terperinci, semakin cepat dan mudah untuk pelanggan membuat keputusan pembelian.
 
Jika perkhidmatan yang diberi memuaskan hati pelanggan, pastinya mereka akan menjadi pelanggan yang setia. Pelanggan sangat suka dengan pemberian hadiah istimewa seperti pemberian kad perniagaan yang comel dan lebih gembira pelanggan jika perkhidmatan penghantaran adalah percuma.Walaupun pemberian berkenaan nampak kecil, tetapi ianya dapat menarik hati pelanggan serta menjadikannya sebagai pelanggan yang setia. Pelanggan akan lebih teruja jika kita sentiasa memberitahu perkembangan terkini mengenai produk baru, jualan murah dan sebagainya.

Setiap pelanggan mempunyai citarasa berbeza-beza. Oleh itu perlunya analisi setiap kerenah pelanggan sebagai rujukan, agar dipermudahkan urusan yang sedang berlangsung. Jadikan iktibar atas setiap yang berlaku dengan sabar kerana setiap masalah yang hadir adalah peluang untuk kita sebagai usahawan.








No comments: