Tuesday 13 January 2015

Kitchen Setting

Teks: Huzaimah Basar
Gambar: Koleksi Peribadi

Jadual untuk menu seminggu

Malam tadi berkesempatan untuk membuat kitchen setting. Kesinambungan daripada perancangan untuk membuat jadual Mengemas Rumah, saya memulakannya dengan perancangan menyediakan pes mihun atau mee goreng untuk seminggu sehingga dua minggu. Selain itu saya juga menyediakan pes cili yang siap ditumis. Bila tiba masa untuk memasak sambal, cuma perlu sediakan bawang yang dikisar ataupun di mayang untuk dijadikan sajian. 

Permulaan penyediaanya dapur memang agak bersepah dan agak kepenatan sedikit. Apabila menumis, berminyaklah dapur. Kerja pembersihan dapur serta peralatan dapat dibuat sekali. Untuk mempercepatkan proses di dapur, bolehlah sambil-sambil membasuh peralatan dapur yang digunakan ketika proses menumis sedang berlangsung. Pastikan peralatan dapur yang kerap digunakan diletakan di tempat yang mudah dicapai dan tidak bertindih dengan peralatan yang lain. Susunan peralatan memasak di dapur adalah penting supaya proses didapur lebih efficient, menjumatkan masa dan mengurangkan kepenatan.

Pagi tadi berjaya menyediakan mihun goreng, menjimatkan masa penyediaan. Lagipun terkejar-kejar untuk ke tempat kerja. Perancangan akan datang untuk menyediakan menu untuk seminggu dan juga menyediakan pes-pes yang berkaitan.



******************************************************************************************************************
Kami menyediakan kelengkapan awal bayi Tilam Kekabu Bayi, bantal newborn keluaran Little DJE
Dapatkannya di FB Barangan Bayi Dan Kanak-kanak 

******************************************************************************************************************


2 comments:

ahlongq3 said...

Wow rajinnye...

Huzaimah Basar said...

Terpaksalah Mama Q, balik kerja lebih lagi kalau jam. confirm kepenatan. Mulalah asik makan luar kije nye..hehehe