Monday 25 August 2014

Suka duka dalam penyusuan

Teks: Huzaimah Basar

Penyusuan adalah salah satu kenangan yang sangat indah. Memerlukan kesabaran serta kecekalan yang sangat tinggi.

Pengalaman menyusukan si kecil sangatlah mencabar. Sejak dari berpantang saya telah mengalami nipple crack. Bila diingati terasa sangat sebak kerana menanggung kesakitan yang teramat sangat. Saya akui kurangnya ilmu mengenai penyusuan. Bayi saya tidak pandai melekap. Cara saya atasi ada di enteri ini.

Semangat yang berkobar-kobar untuk menyusukan bayi saya paling tidak pun sehingga usianya 6 bulan, saya cekalkan hati menghadapi segala cabaran. Sokongan suami adalah amat penting, jika tidak penyusuan tidak akan berjaya.

Saya juga mengalami pasang surut bekalan susu untuk bayi saya. Saya mula membaca pelbagai petua untuk menambahkan bekalan susu untuk bayi saya. Pelbagai tip-tip yang Saya temui di page Facebook Bayi AsiahArissa Collection. Cara pemilihan jenis makanan harian  yang boleh menambahkan susu, serta mengepam secara teratur adalah salah satu teknik untuk menambah bekalan susu ibu.

Ketika bayi saya memasuki usia 5 bulan, bekalan susunya ke taska adalah hampir 20 ke 30 onz sehari. Permintaan melebihi bekalan merunsingkan saya.

Setelah menjadi follower di Facebook Babi AsiahArissa, saya bercadang mencuba perkhidmat Puan Asiah sebagai penasihat sehingga saya berjaya mengumpul bekalan sebanyak 20onz sehari.

Puan Asiah merancang cara pemakanan dan jenis makanan yang perlu di ambil serta jadual mengepam. Antara rutin penyusuan saya adalah: 
  • Makan makanan yang berkhasiat. 
  • Protien tinggi-ayam, daging, ikan, makanan laut, susu, keju, almond, tempe, tauhu dan lain-lain
  • Sayuran hijau gelap- brokoli, sawi dan semua jenis sayuran hijau. 
  • Makanan yang mempunyai lada hitam.
  • Kekerapan meminum air suam. 
  • Minuman seperti barli, Vico dan sebagainya
  • seminggu sekali saya amalkan longan,madu dan kurma merah.

Jadual mengepam juga telah di tambah daripada 3 kali ke 5 kali. Alhamdulillah berjaya juga saya mengumpul stock sebanyak 20onz sehari. Selain itu, pada hujung minggu saya akan buat power pumping untuk merangsang pengeluran susu.

Hidup saya lebih ceria dengan perubahan ini. 




No comments: