Monday 11 August 2014

Cara Menangani Sikap Anak yang Suka Memukul Orang Lain

Teks: Huzaimah Basar

Assalamualaikum,

Terkesan apabila melihat sikap Shaima' yang berusia 18 bulan memukul kanak-kanak lain. Hanya kerana kanak-kanak berkenaan tidak memenuhi kehendaknya, Shaima' memukul kanak-kanak tersebut. Anak kecil seusia sebegini tidak dapat membezakan mana yang baik dan buruk, betul dan salah. 

Kejadian berlaku ketika nenek Shaima' mengadakan rumah terbuka sempena Hari Raya. Ramai tetamu yang hadir memeriahkan majlis. Kanak-kanak yang sebaya dengan Shaima' juga memeriahkan majlis tersebut. Majlis ini memberi peluang kepada Shaima' untuk bersosial. Macam-macam ragam kanak-kanak yang berada di majlis berkenaan, di tambah pula dengan cuaca yang agak panas. 

Dari amatan saya sebagai ibubapa, Shaima' mungkin keletihan bermain, mengantuk dan kemungkinan kelaparan. Sebagai ibubapa tindakan yang saya ambil adalah dengan mengasingkan Shaima' dengan kanak-kanak berkenaan. Memberi makan dan minum kepadanya. Amukannya semakin melarat, membuatkan saya tidak selesa dengan ragamnya. Kemudian saya cuba untuk memandikannya suapaya badanya menjadi segar. akhirnya saya membawa Shaima' ke dalam bilik untuk memberi masa kepadanya untuk bertenang selain itu memberi ruang kepadanya untuk berehat. Sambil bergolek-golek di ats katil, menyusukannya, bergurau senda serta mengajaknya untuk tidur sebentar. 



Bersama Sepupu

Bermain bersama Sepupu




No comments: