Monday 20 June 2016

Panduan untuk Anak kembung/Cirit biri

Teks: Huzaimah Basar



Apabila kakak Shaima' demam. Lumpuh segala operasi. Kembung perut, angin sampai ke kepala.Sejak pagi semalam mengadu pening kepala. Ingatkan pening kurang tidur, kerana malam sebelum itu main sepuasnya dengan sepupu sampai lewat malam.

Pagi sabtu sepatutnya adik Hanzalah perlu berjumpa doktor untuk rawatan susulan bronchitis dan vaksin setahun. Alhamdulillah semuanya baik-baik. Kakak Shaima' nampak tidak bermaya. Tiada selera untuk makan dan minum.
Urut-urut, umi yang sendawa. Selepas urusan adik Hanzalah selesai terus bawa Kakak Shaima' berjumpa doktor. Kami risau kerana Kakak mengadu sakit perut. Ketika rawatan Kakak Shaima' terus muntah dan tidak bermaya. 

Percubaan bubur nasi tidak berjaya. Sedikit sahaja yang dijamahnya. Sebelum ke rumah nenek singgah membeli buah kegemarannya anggur dan strawberi. Alhamdulillah, lebih sepuluh biji di makannya. selepas itu kembali tiada selera. Air pun sedikit sahaja yang di minumnya.

Malamnya pula muntah di katil nenek. Sorry nenek tak sengaja.
Makan minum tak lalu. Sekarang ini tidur & tidur lagi. Masak mee kicap dan nasi bubur pun tiada selera makan. Meragam kerana pening kepala.

Menjelang asar, kelihatan Kakak Shaima' selera untuk makan mee kicap dan sedikit biskut. Sudah mula bertenaga. Mula bermain bersama sepupunya. Riang gembira bermain hujan. Makan juga bertambah selera.

Alhamdulillah sudah kembali normal. 


Panduan untuk Anak kembung/Cirit birit
  • Pastikan anak minum air masak
  • Elakkan minuman bersusu
  • Makan buah-buah
  • Kismis
  • Kurma 



BALM PENJAGAAN UNTUK SI COMEL ANDA.
MAKLUMAT LANJUT KLIK LINK INI
RONELLA BABY BALM SERIES


  


No comments: