Monday 28 March 2016

Cara Atasi Anak Susah Makan Sayuran

Teks: Huzaimah Basar
Gambar: Koleksi Peribadi


Semakin si kakak membesar, semakin pandai memilih terutamanya menu makanan. Sekarang ini usianya sudah 3 tahun lebih. Makan memilih, sudah pasti sayur bukan pilihannya. Ligat juga kepala ini memikirkan cara yang terbaik untuk menggalakannya memakan sayuran. Walaubagaimanapun ibubapa perlulah memakan sayuran di dalam setiap hidangan. 

Kaedah yang saya gunakan sejak akhir-akhir ini adalah menceritakan kesan daripada tidak mengambil sayur-sayuran di dalam setiap hidangan. Penceritaan perlulah yang logik. Kanak-kanak akan menggunakan maklumat yang diberi, oleh itu ibubapa perlu menggunakan maklumat yang logik.

Saya mengatakan kepada si kakak jika dia tidak memakan sayur, kakak tidak akan kuat. Kebetulan pula ketika kakak sedang bermain layang-layang, dia terjatuh. Saya menggunakan peristiwa berkenaan untuk mempengaruhi mindanya. 

Disebabkan kakak tidak berhati-hati dan di tambah pula tidak makan sayur, kakak tidak ada tenaga dan kekurangan vitamin. Oleh sebab itulah kakak mudah terjatuh. Nanti luka juga sukar untuk sembuh (baca:baik).

Sebelum tidur juga saya akan menceritakan perkara yang sama. Berceritalah setiap hari, semoga minda separuh sedar anak-anak akan menerimanya. Lama-kelamaan mindanya menerima input yang disampaikan. 

Ketika makan malam kakak meminta sayur lobak merah. Kaedah yang saya gunakan nampaknya berjaya mempengaruhi mindanya untuk memakan sayur. Selepas ini perlu kreatif pula supaya kakak memakan sayuran hijau.


======================================================================

 "SARUNG JE MELETOP"

.
Bile Kali Terakhir anda di puji menjadi pujaan hati cik abang? Di puji rakan sepejabat? Di puji Mak Mertua & Jiran-jirannya?


' Alhamdulillah manisnya isteri abang bertudung labuh, manis dan sopan je isteri abang ni. Suka abang tengok 😍. Nanti belilah lagi ya, abang bagi duit.

.
'Anis, mana beli INSTANT SHAWL LABUH ni ? Canteknya, labuh pulak tu. Sedap ni kain ni..LEMBUT DAN BERALUN je kan. TAK JARANG pulak tu. Teringin la nak cantik dan nampak sopan macam kau. Kat mana beli shawl ni ?

.
Yang pasti MELISSA MIX INSTANT SHAWL akan membuatkan anda kelihatan lebih CANTIK, SOPAN DAN ANGGUN 😍😍 serta MENUTUP AURAT.


🎀 APA ISTIMEWANYA MELISSA MIX NI 🎀

✔ Menggunakan Material yang HIGH QUALITY (CHIFFON CREPE + SOFT COTTON) dijamin flowy, jatuh terletak & beralun.

✔ Selesa, Sejuk , TIDAK JARANG & Senang Iron (minima iron).

✔ Nursing Friendly (Labuh menutupi dada memudahkan ibu-ibu menyusu baby)

✔ Ukuran 2.0m x 80cm (BIDANG 60)

✔ 14 PILIHAN WARNA PASTEL yang boleh buat korang menangis 😂

✔ Sesuai untuk semua PERINGKAT UMUR dan apa-apa majlis ataupun santai.



.
.
Jangan Tunggu lama-lama.STOK TERHAD..Ahkak tak nak korang nangis tepi bucu katil sambil hentak-hentak kaki sebab lambat grab koleksi MM ni.NO NO NO 🚫🚫

.
Cecepat, laju-laju, berdesup-desup whatsapp ahkak +60193361441

.
>>> Whatsapp MM ke +60193361441
>>> Whatsapp MM ke +60193361441
>>> Whatsapp MM ke +60193361441



JANGAN LEPASKAN PELUANG ANDA

SEINDAH HIASAN ADALAH WANITA SOLEHAH 💋💋💋

#hayathijab
#huzma




















No comments: