Monday 16 November 2015

Memperkenalkan makanan bayi dan makanan pejal

Teks: Huzaimah Basar
Gambar: Koleksi peribadi

Sabtu lepas ke hospital untuk mengambil vaksin 5 bulan. Seluruh Malaysia ketiadaan bekalan vaksin untuk 5 bulan. Kami teruskan dengan mengambil vaksin pilihan iaitu pneumococcal untuk dos yang ke 2.  

Kebetulan hospital sedang mengadakan program untuk kanak-kanak.
Kami mengambil peluang berjumpa dietitian. Perbincangan mengenai makanan yang sesuai untuk diberikan kepada bayi

Bulan hadapan Hanzalah sudah mula untuk diperkenalkan dengan makanan pepejal. Terungkailah beberapa persoalan dan kekeliruan yang sering dibincangkan dikalangan ibu-ibu. Sering keliru makanan pertama yang sesuai diambil. Setelah berbincang dengan dietitian pelbagai ilmu yang diajar oleh dietitian mengenai makanan si kecil.

Peringkat permulaan adalah untuk memperkenalkan rasa pepejal. Nasi bubur kosong adalah makanan pepejal yang memenuhi matlamat ini.

Selang beberapa minggu barulah diperkenalakan dengan puri buah-buahan  ataupun nasi kosong bersama puri sayur-sayuran.

Semakin meningkat usia, si bayi akan mudah bosan jika diberi makanan yang sama. Pelbagaikan rasa agar si kecil tidak mudah bosan dengan hidangan yang di sediakan.
Apabila diperkenalkan dengan rasa manis, masin dan sebagainya terlebih dahulu, mereka akan jadi seorang yang pemilih.

Untuk kakak Shaima' pula perlu dididik semula makan sayur. Saranan dietitian adalah Sup sayur sahaja. Nutrietion daripada sayuran berada bersama kuah sup. Menu kakak Shaima' adalah nasi putih bersama kuah sayur banjir.


No comments: