Wednesday 18 November 2015

Bagaimana untuk mendidik anak-anak memakan sayuran

Teks: Huzaimah Basar
Gambar: Koleksi Peribadi


Anak sukar makan sayur? Ramai dikalangan ibu-ibu mempunyai masalah ini. Saya juga sedang mengalaminya. Selepas menemui dietitian, kami memasang strategi untuk menggalakan Shaima' memakan sayur-sayuran. 

Panduan yang diberikan oleh dietitian:
  • Memperkenalkan jenis sayur-sayuran secara santai. Selitkan sedikit unsur "keseronokan" ketika memperkenalkan jenis sayuran. Apabila membeli belah perkenalkan mereka jenis sayur-sayuran dipasaran.
  • Sentiasa meletakan sayuran dipinggan makannya. Tidak mengapa jika si kecil menolak hidangan itu. Jangan dipaksa dikhuaturi mereka akan trauma dan akan terus menerus menolak sayuran.
  • Sup sayur, nutrition sayuran berada di dalam sup. Pelbagaikan jenis sayuran agar mereka mengenali rasa sayuran tersebut.

Sayur salad, Ikan dan kicap. (Bagaimana mahu mengurangkan penggunaan kicap)

=============================================================

Jom cuci mata di kedai online kami.
  • Early Childhood Educational Material
  • Educational Toys
  • Breastfeeding


Kami menyediakan produk dan juga konsultan mengenai penyusuan kerana saya sedang menyusukan bayi. Kebanyakan produk di kedai online kami, saya sendiri telah mencubanya. Jangan segan atau malu, saya sudi memberikan khidmat nasihat sedaya yang saya mampu.




No comments: