Tuesday 20 October 2015

Tips Menyimpan Chilled EBM

Teks: Huzaimah Basar
Gambar: Koleksi Peribadi

Kebiasaanya saya akan menyimpan susu perahan di dalam peti ais tanpa dibekukan (Chilled EBM). Chilled EBM akan dipindahkan ke dalam breastmilk storage  2 hari sekali. Sistem ini  menjimatkan masa pembersihan dan proses sterilizer botol susu dan peralatan pam. 

Chilled EBM bertahan selama 3 hingga 4 hari, dan selepas itu perlu dibekukan untuk jangka hayat yang lebih lama.

Chilled EBM akan di sukat terlebih dahulu. Kebiasaan bayi saya akan minum 4oz sekali minum. Dalam sehari bayi saya akan minum 6 kali. Oleh itu saya akan hanya akan menyimpan 8oz ke dalam breastmilk storage untuk dua kali minum. Saya suka menggunakan breastmilk storage jenama Autumz. Plastiknya yang agak keras dan mempunyai double zip lock untuk mengelakan susu tertumpahan. 



Menunggu giliran untuk di pindahkan ke breastmilk storage. Banyakkan koleksi botol susu "Jingle Junggle" saya. Sesuai dengan neck pam medela freestyle. Botol lain selalunya ada kebocoran ketika mengepam. "Jinggle jungle" pilihan saya :)

Cara memindahkan chilled EBM, agar tidak tumpah.


 
Berminat? waatsup ke 0193361441    



No comments: