Wednesday 11 May 2016

Ayah Sila Ambil Tahu Hal anak-anak

Teks: Huzaimah Basar
Gambar: Koleksi Peribadi

Ayah adalah superhero sebuah keluarga. 

Ketika usia 0-7 tahun si ayah perlu berjimba bersama anak-anak. Bermain, cium, peluk, suapkan makanan, mandikan anak, salinkan pampers, banncuh susu/ sediakan susu dan basuh berak anak. 
Kalau di senaraikan memang berjela.  

Ayah selalu sibuk dengan dunia pekerjaan, urusan peribadi dan sibuk dengan hobi. Kebiasaan itulah alasan ayah tidak dapat meluangkan masa emas mereka bersama anak-anak. 

Ayah, oh ayah carilah masa untuk berjimba bersama anak-anak. Masukan sedikit waktu di dalam rutin harianmu. 

Anak memandang ayah sebagai superhero. Ayah tempat berlindung, terasa selamat apabila bersama ayah. 

Ayah seorang yang berani, mempunyai prinsip dan teguh pendirian. Manakala ibu pula melahirkan sifat  kasih sayangnya, santunnya dan ramahnya. Gabungan ayah dan ibu memantapkan lagi intitusi kekeluargaan. 

Ayah yang memainkan peranannya dalam keluarga terutamanya mengambil tahu hal anak-anak, risiko untuk anak-anak untuk terlibat dengan masalah sosial adalah rendah. 

Anak lebih mempercayai ayah dan ibu. Lebih rasa selamat dengan ayahnya. Terutamanya bagi anak perempuan. Ayah adalah perlindung dan lelaki pertama dalam hidupnya. 

Interaksi yang berterusan bersama ayah dan anak membentuk keyakinan diri yang tinggi dan juga menjadi seorang yang berani. 

Ayah oh ayah berikanlah secebis masa mu untuk anak-anak. Jangan biarkan isterimu menguruskan semua hal anak-anak. Ingat anak-anak memerhati, menyerap segala yang berlaku disekelilingnya.

Duhai ayah jangan sampai anak-anak tidak menghargai dirimu. Bertindaklah sekarang sebelum terlewat.


Klik Link di sini  http://huzaimahbasar.blogspot.my/p/produk.html




No comments: