Thursday 12 May 2016

Pembelajaran daripada Bongkah Kayu

Teks: Huzaimah Basar
Gambar: Koleksi Peribadi

Sebelum usianya menjangkau 3 tahun,  si kecil hanya pegang, campak ke lantai sambil mengamati alunan muzik yang terjadi. Setelah mereka selesai berkenalan dengan bongkah kayu, mereka akan mula bermain dengan menyusun di lantai, susun secara bertingkat dan memahami konsep size.

Interaksi dua hala membantu anak-anak membina keyakinan diri. Binaan bongkah kayu yang di susun secara bertingkat memberi makna kepada si kecil. Kejayaan menyusun bongkah kayu melahirkan emosi si kecil. Mereka akan lebih fokus untuk menjayakan apa yang sedang dilakukannya. Kejayaan dalam pembinaan bongkah kayu yang bertingkat memberi makna kepada si kecil.

Di tahap ini, binaan bongkah kayu akan menjadi lebih kreatif seperti membina rumah, keretapi, pagar dan sebagainya. Apabila bergabung dengan objek atau permainan yang lain seperti playdoh atau Kinetic Sand, hasilnya lebih menakjubkan. 

Sesuai di mainkan bersama keluarga atau bersama rakan sebaya yang lain. Permainan ini juga membina kosa kata baru apabila dimainkan beramai-ramai seperti susun, tinggi, rendah, jatuh, dan sebagainya.


Klik Link di sini  untuk melihat produk kami http://huzaimahbasar.blogspot.my/p/produk.html




No comments: