Tuesday 25 August 2015

KESELAMATAN KANAK-KANAK DI TEMPAT AWAM

Teks: Huzaimah Basar
Gambar: Koleksi Peribadi


Setelah Shaima' berusia 2 tahun 6 bulan, butiran perkataanya mudah difahami oleh orang dewasa terutamanya kami sebagai ibubapanya. Petah bercakap, suka bercerita dan seperti biasa sangat aktif. 

Kami cuba mengajar Shaima' untuk menghafal nama ayahnya. Setiap hari saya akan memberitahu nama ayahnya. Alhamdulillah beliau telah hafal nama ayahnya. Nama ibunya yang masih  belum dihafal. 

Misi saya sekarang adalah agar Shaima' dapat menghafal no telefon ayah dan umi.

Saya mengambil iktibar daripada peristiwa kanak-kanak terlepas pandang atau terlepas daripada kawalan ibubapa di tempat awam. Dimana apabila kanak-kanak tersebut menyedari ibubapa mereka hilang daripada pandangan, mereka akan menjerit memanggil "ayah", "mama" dan sebagainya. Panggilan yang sangat common itu agak menyukarkan orang lain untuk menolongnya.
 
Oleh itu misi saya adalah agar Shaima' akan memanggil nama ayahnya dan uminya. Jika tidak pun seorang mungkin akan bertanya no telefon ayah dan ibunya untuk membantu.

Ibubapa perlu memastikan keselamatan anak-anak di tempat awam. Janganlah leka dengan "gadget" anda. Perhatikan anak-anak anda jangan hilang daripada pandangan. 

Semoga perkongsian ini dapat memberi idea kepada ibubapa untuk memastikan keselamatan anak-anak di tempat awam dan langkah-langkah yang perlu dilakukan.



======================================================================
Pakej Anak Bijak Mengaji 












Pakej ini mengandungi 4 produk yang berkualiti: 
  1. Kad Imbas Bijak Alif Ba Ta sesuai digunakan untuk anak mengenal Huruf Alif Ba Ta 
  2. Buku Bijak Alif Ba Ta pula lebih menyeronokan kerana anak-anak mudah mengenal huruf alif ba ta, mengenal baris, mengenal huruf bertanwin dan huruf bersambung dan 
  3. Papan tulis huruf jawi untuk anak anak belajar menulis huruf alif ba ta.... Papan tulis alif ba ta ini boleh lebih mengujakan anak anda kerana ianya boleh ditulis.padam.tulis .padam berulangkali. 
  4. Set Buku Al-Furqan pula untuk membantu anak belajar membaca Al-Quran dari awal sehingga lancar 
HARGA : RM72.50 
CAJ POS AIRPAK dalam Semenanjung Malaysia : RM7.50  














Berminat sila membuat bayaran ke Akaun 

Bank: Maybank Akaun no :159012674434 
Nama: Huzaimah bt Basar @ Sabtu 
Email : huzaimahbasar@gmail.com 

CIMB bank Akaun no: 12051368015521 
Nama: Huzaimah bt Basar @ Sabtu 
Email : huzaimahbasar@gmail.com 



No comments: