Thursday 14 September 2017

3 PERKARA YANG BOLEH KITA PELAJARI DARIPADA ANAK-ANAK

Teks: Huzaimah Basar
Gambar:


Sejak menjadi seorang ibu, banyak perkara yang saya belajar daripada anak-anak. Ada 3 perkara yang membuatkan saya terfikir sedalam-dalamnya. 

1. Sentiasa ingin tahu

Suka bertanya. Banyak perkara yang mereka ingin tahu. Apa saja yang mereka nampak di sekeliling mereka akan bertanya. Banyak bertanya, banyaklah knowledge yang mereka dapat.
Soalan pun comel sangat. "Dalam perut Umi ada 4 orang baby kot" 
"Nanti scan, kite tengok dulu" Umi rasa macam what? Ingat umi nie macam Ibu kucing ke ðŸ˜‚
Soalan yang terpancul di mulut mereka disebabkan oleh mereka melihat keadaan sekeliling. Melihat ibu kucing yang sedang bunting. Melihat anak-anak kucing yang banyak. Bila melihat Umi mereka hamil, perut membesar, tiba-tiba mereka teringat kepada ibu kucing yang mereka jumpai. 
Soalan kreatift. Sebagai ibubapa dan orang dewasa perlu memberikan jawapan yang logik akal kanak-kanak. Tahap kefahaman mereka terhad. Jawapan juga perlu mengikut uisa mereka. Jawapan yang senang mereka fikir dengan logik akal mereka. 
Tapi soalan yang paling payah nak jawab kenapa, kenapa, kenapa. Puas hati dengan jawapan, logik dengan akal mereka, baru berhenti bertanya.

2. Tidak Serik. Tidak Mudah Putus Asa.

Walaupun sudah jatuh tangga tergolek-golek, sakit meraung, benjol sana sini. Mulut berdarah. Mereka masih tidak serik untuk memanjat tangga. Walaupun projek yang di buat tak cantik, tetap jua nak siapkan sampai habis. Tulis nama sendiri terabur, tetap jua menulis.

Mereka tidak mengenal putus asa. Tak serik. Terus juga buat sampai habis. Jadi tak jadi. Cantik tak cantik belakang kira.

3. Sentiasa Gembira.

Happy memanjang. Main, main, main. Lepas tue gelak. Kite yang tengok tak rasa nak ketawa pun akan ketawa juga. Mooddy tue adalah juga. Tapi cepat recover kalau kite pandai pujuk rayu. Pandai handle. Belanja ice cream.
Sikap diaorang nie, sepatutnya yang dewasa perlu lebih padu lagi. Memanglah Kadang-kadang akan tersasar juga. Tapi kenalah cepat bangkit. Barulah hidup tak stress. Kalau stress pun keep clam & diffuse Lavender EO.








No comments: