Tuesday 1 September 2015

LANGKAH-LANGKAH MENGELAK SKIP SESI PAM

Teks: Huzaimah Basar
Gambar: Koleksi Peribadi


Saya selalu mengalami sindrom malas bangun pagi. Saya menjadualkan sesi pam adalah pada pukul 6 pagi, 9 pagi, 12 tengahari, 3 petang, 6 petang dan 9 malam. Kebiasaanya saya selalu skip sesi pam pada pukul 6 pagi. 

Penyelesaian masalah adalah dengan meletakan peralatan pam termasuk cooler beg di sebelah bantal tidur ataupun tempat yang mudah dicapai. Jika peralatan pam adalah jauh dan memerlukan soket, kebarangkalian malas untuk bangun tidur adalah tinggi.

Meletakan peralatan pam berhampiran serta mudah dicapai dan pam tidak memerlukan capaian soket adalah salah satu kaedah untuk memotivasikan diri agar tidak skip sesi mengepam. Kebiasaan bayi saya akan bangun menyusu, ketika itu saya akan tanderm, sebelah menyusu dan sebelah lagi mengepam. Macam biasa mata pasti akan terpejam.

Kaedah ini membantu saya dalam penjimatan masa untuk bersiap ke pejabat. Bangun, mandi, solat subuh, sediakan sarapan pagi dan menguruskan anak. Kadang kala sempat menyapu sebelum ke pejabat.

Cubalah, pasti anda juga akan rasa perbezaanya.


========================================================================
Boleh dapatkan Breastmilk storage dengan:
Whatsup: 0193361441






No comments: