Wednesday 14 September 2016

5 AKTIVITI CUTI SEKOLAH

Teks: Huzaimah Basar
Gambar:

Cuti sekolah kadang kala idea jadi tepu, beku. Cuaca diharapkan cerah sepanjang hari, namun hujan dipertengahannya. Banyak aktiviti luar yang terpaksa di batalkan.

Saranan aktiviti cuti sekolah.:

  1. Permainan Pasir Ajaib. Ibu mithali perlu bijak pasang strategi. Walaupun tidak bermain di tepian pantai, namun aktiviti ini seronok bermain di rumah. Tersangat seronok, tidak terkata. Ibu juga akan mengalami keletihan, namun ibu juga akan seronok. Ibu lapiklah plastik atau tikar arimatik untuk anak bermain pasir. paling mudah bermain di kawasan luar rumah. Kebarangkalian untuk keadaan sekeliling berpasir adalah sangat tinggi. Sebelum bermain pasir, berikan taklimat kepada anak-anak, moga mereka mengikut arahan dengan baik sekali.
  2. Aktiviti melukis dan mewarna. Serlahkan kreativiti si kecil seluas-luasnya. Izinkan mereka berkarya. Jika beraktiviti dengan warna air, alaslah dengan plastik atau tikar arimatik. Keterujaan si kecil luar jangkaan. Mereka leka dengan dunia yang mereka cipta. Mewarna dengan bersama warna pelangi nan indah. Mereka ralit. Ibu tidak perlu risau biarkan mereka berkarya. Kalau ibu tidak mahu renyah, guna sahaja BUKU MEWARNA MAGIC. Tahap kelecakan warna-warna pelangi dapat diatasi.
  3. Sertai Kem Motivasi/ Kem Ibadah. Kebiasaanya aktiviti ini adalah seharian. Mereka memperolehi kemahiran bersosial bersama rakan-rakan. Membina ukhuwah, memberi pandangan masing-masing terhadap aktiviti yang dilakukan. Fasilitator pula memainkan peranan memberi nasihat, petunjuk dan juga sebagai kaunselor. 
  4.  Belajar Memasak . samada belajar memasak di rumah ataupun memasuki kelas memasak. Belajar memasak mengajar anak-anak survivor dalam kehidupan mendatang.  
  5. Berkunjung ke Zoo, anak-anak dapat melihat haiwan secara "live". Kebiasaanya hanya melihat di televisyen, gadget, buku ataupun 4D flash card. Pastinya ini adalah pengalaman yang mereka tidak dapat lupakan.
Biar apa pun aktivitinya, semoga anak-anak membesar dengan cergas dan cerdas.



kunjungi Kedia Online Kami

http://huzaimahbasar.blogspot.my/p/produk.html 

Like FB Page 
https://www.facebook.com/Huzmaco-1691912231062013/?fref=ts

Shawl idamaan Malaya. Klik Like
https://www.facebook.com/Huzmaco-1691912231062013/?fref=ts  





No comments: