Monday 29 December 2014

Coretan 2014

Teks: Huzaimah Basar
Gambar:  Sumber Facebook


Boleh di katakan tahun 2014 adalah tahun dukacita untuk Malaysia. Pelbagai tragedi sedih yang terjadi ke atas negara kita. Kehilangan MH307, MH17 yang telah di tembak jatuh, jerebu teruk, kemarau yang berpanjangan menyebabkan catuan air dan yang terbaru adalah banjir besar terutamanya di pantai timur.

Facebook di penuhi dengan news feed mengenai banjir. Terasa kesusahan yang di alami oleh mangsa-mangsa banjir. Mereka kelaparan, memerlukan air minuman yang bersih, bekalan ubat-ubatan, penjagaan kebersihan dan sebagainya. Anak-anak kecil menangis kelaparan. Jalan penghubung terputus, menyukarkan lagi misi menghulurkan bantuan. 

Ketika musibah ini berlaku, semua masyarakat bersatu hati, tenaga menyalurkan bantuan daripada pelbagai sudut. Lupakanlah persengketaan, perbezaan polotik, agama dan bangsa. Bersatulah dalam menghadapi musibah ini. Janganlah saling menyalahkan, bangkit bersama membantu dari segi wang ringgit, barangan, tenaga, idea dan sebagainya.










Akedemi bekerja dari rumah juga terlibat dalam membantu mangsa-mangsa banjir. Hubungi mereka dan bantulah semana yang kita mampu lakukan.
Aishah Hussein
Anys Idayu Zakaria  
Zaila Mohamad
Netty Ah Hiyer 
Mie Normi 
Norazizah Sudin


 

Akedemi Bekerja Di Rumah



Antara NGO yang terlibat adalah seperti berikut:


iBantu.IKRAM


IslamicReliefMalaysia








No comments: